Vg2 reindrift

Vg2 Reindrift

Formålet med felles programfag i reindrift er å legge grunnlag for å bevare og utvikle en økologisk, økonomisk og kulturell bærekraftig samisk reindrift og reindrift i tamreinlag. Faget skal sikre rekruttering av fagarbeidere som kan stå for drift og forvaltning av egne rein alene og i et arbeidsfellesskap og økologisk forvaltning av reinbeiteområder. Faget skal også legge grunnlag for nytenkning og utvikling i reindriften for å møte de utfordringer som den lokale, regionale, nasjonale og internasjonale utviklingen fører med seg.

Opplæring i felles programfag skal bidra en helhetlig forståelse av reindriften og ivareta og utvikle kunnskaper om reindrift innenfor rammen av forskningsbasert og tradisjonell reindriftssamisk kunnskap. Programfagene skal gi innsikt i nasjonal forvaltning av reindrift, rovvilt, arealer og ressurser i reindriftsområder. Programfagene også legge grunnlag for verdiskapning i reindriften, annet arbeid i tilknytning til reindrift og for videre studier.

Opplæringen skal bidra til kompetanse for yrkesutøvelse i reindrift. Videre skal det gi grunnlag for å kunne delta i overveielser som gjelder behandling av enkeltdyr, samarbeidsrelasjoner og drift av reinflokk, forhold i reinens omgivelser og bruk av ulike hjelpemidler og anlegg i reindriften.

Opplæring i felles programfag skal vektlegge at reindriften favner over et vidt spekter av arbeidsoppgaver og utfordringer gjennom året. Opplæringen skal ha en praktisk tilnærming og legge til rette for at kvinner og menn kan delta i ulike arbeidsprosesser og sammenhenger. Samisk fagterminologi gjør samisk språk til et viktig hjelpemiddel for å beskrive og forstå samisk reindrift i et nåtidig og historisk perspektiv. Det må tas hensyn til at reindrift fungerer som arena for ulike aktiviteter og tradisjonell læring for personer med ulik alder og posisjon i reindriften.

Opplæringen må gi rom for å utvikle interesse og innsikt i spesielle retninger, men også skape forståelse for at samarbeid og organisering er viktig i næringen. Opplæringen må legge til rette for at elever får innsikt i reindrift i ulike deler av Sápmi og internasjonalt, Samarbeid med næringslivet og næringens organisasjoner er en viktig forutsetning for at elevene skal kunne nå de kompetansemål som læreplanen beskriver.

VG3 Reindrift

Reindriftsutøveren arbeider innenfor rammen av et siidafellesskap og et foretak, som i tradisjonell sammenheng ofte er et familieforetak. Reindriftens betydning som næring, matvareprodusent, levemåte og grunnlag for samisk kultur bygger på kunnskaper og praksiser som videreføres og utvikles på siida- og foretaksnivå.

Formålet med faget er å legge grunnlag for å bevare og utvikle en økologisk, økonomisk og kulturell bærekraftig samisk reindrift og reindrift i tamreinlag. Faget skal sikre rekruttering av fagarbeidere som alene og i et arbeidsfellesskap kan stå for forvaltning av egne rein, arbeid med enkeltrein og drift av siidaflokk, og som ivaretar etikk og dyrevelferd og økologisk forvaltning av reinbeiteområder. Faget skal legge grunnlag for ivaretakelse og bruk av tradisjonelle kunnskaper i reindriften. Faget skal også legge grunnlag for nytenkning og utvikling, som sammen med de tradisjonelle kunnskapene vil kunne brukes til å møte utfordringer som den lokale, regionale, nasjonale og internasjonale utviklingen fører med seg.

Opplæring i reindriftsfaget skal utvikle lærlingens kunnskaper og ferdigheter innen ulike arbeidsoppgaver i reindriftsutøvelsen. Opplæringen skal gi kompetanse om enkeltrein og reinflokk, om dyrevelferd og driftsforhold, reindriftens ressursgrunnlag, ulike driftsmidler, egen sikkerhet i ulike arbeidssammenhenger og kvalitetskrav til ulike produkter. Videre skal opplæringen gi en plattform for personlig utvikling, utvikling av sosial kompetanse og kompetanse i konfliktløsning, som samsvarer med kravet til selvstendighet og evne til å samarbeide med andre, både innenfor og utenfor egen siida og distrikt.

Opplæringen skal legge til rette for at lærlingen kan delta i informasjonsutveksling, vurderinger og beslutninger i et arbeidsfellesskap, og forberede lærlingen til å arbeide selvstendig og gjøre selvstendige vurderinger og beslutninger. Gjennom opplæringen skal lærlingen kunne finne ut om egne forutsetninger og interesser, og hvordan disse kan innpasses innenfor rammen av arbeids- og ansvarsfordeling i reindriftens organisasjon. Opplæringen skal også bidra til kunnskap som kan anvendes i oppdrag eller yrker knyttet til reindrift og annen naturbruk og naturforvaltning.

Fullført og bestått opplæring fører frem til fagbrev. Yrkestittel er fagarbeider i reindriftsfaget.