Vekt på friluftsliv

Vg1 Friluftsliv

Friluftsliv er et perfekt utdanningsvalg for deg som vil ha studiekompetanse, og samtidig ha en aktiv og variert skolehverdag. På Vg1 friluftsliv fokuserer vi på basisferdigheiter innen friluftsliv. Du får lære, og øve på, dei grunnleggande ferdigheitene du treng for å klare deg ute heile året. Du får vere med på jakt, lære sportaktiviteter som kano eller kajakk og du får prøve deg i vinterfjellet. Du får kunnskap innan emne som kart og kompass, klatring, bål, førstehjelp, å overnatte ute under ulike forhold og mye mer. Du tar ulike kurs som brattkort, våtkort, jegerprøve, båtførarprøve og motorsagbevis.

For å søke Vg1 friluftsliv må du søke på Vg1 naturbruk med friluftsliv på VIGO.

Etter Vg1 friluftsliv kan du velge Vg2 Landbruk og gartnerinæring med friluftsliv, eller andre utdanningsprogram innen naturbruk.

Vg1 Villmark

Villmarkslinja er for deg som vil skaffa deg bedre kunnskap om friluftsliv og få gode ferdigheiter innan klatring, rafting, jakt og fiske.  Dette er en perfekt start på utdanninga om du vil ha studiekompetanse, og samtidig ein aktiv og spennende hverdag.

Gjennom året på Vg1 får du vera med  på og læra deg basiskompetanse om fjellturer, jakt og fiske, klatring, padling, rafting og brevandring. Etter Vg1 Villmark går du vidare på Vg2 Villmark eller du kan og velge enav de andre linjene på VG2-Naturbruk.

Vg2 Villmarksliv

Andre året på villmarksliv får du fordyping i sentrale temaer. Du lærer om det å være guide innen rafting, padling, ski, klatring, jakt og fiske. Etter gjennomført Vg2 har du fått med deg jegerprøven, brattkort i klatring, våtkort, skredkurs og kurs i elvepadling.

Gjennom skoleåret skal du få videreutvikla de praktiske og teoretiske basisferdighetene du fikk på Vg1.

Etter Vg2 Villmarksliv er du kvalifisert for å gå på Vg3 Naturbruk og ta generell studiekompetanse.